Εσύ, γνωρίζεις πραγματικά τι γιορτάζουμε την 25η Μαρτίου;

1103

…Και δεν αναφέρομαι στις γραφικές απαντήσεις μαθητών και φοιτητών στο κέντρο της Αθήνας, ανήμερα της εθνικής εορτής στην κλασική πλέον ερώτηση που γίνεται από δημοσιογράφους. Αναφέρομαι στις νέες επιστημονικές πηγές που ανασκευάζουν πολλές φορές πράγματα για την επανάσταση του ’21 που τα θεωρούσαμε δεδομένα, καθώς « έτσι μου τα είχε μάθει ο δάσκαλος». Στην τέταρτη, κατά σειρά, εκδήλωση του Κορινθιακού Εργαστηρίου Ιστορίας της συντονίστριας κ. Καραγεώργου Κουρτζή Όλγας, βρέθηκα για μια ακόμη φορά για να προβληματιστώ, να αναθεωρήσω και να στοχαστώ πάνω σε ιστορικά ζητήματα που έχουν προκύψει και συνεχίζουν να απασχολούν την επιστημονική κοινότητα, σχετικά με την Ελληνική επανάσταση κατά του Τουρκικού ζυγού.
Στον χώρο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης στις 16 Μαρτίου , η κ. Λάϊου Σοφία, καθηγήτρια του τμήματος Ιστορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου, μίλησε για την ελληνική επανάσταση και την αντίδραση του οθωμανικού κράτους, υπό το πρίσμα των οθωμανικών πηγών.

Η συμπλήρωση 200 ετών από την ελληνική επανάσταση, φέρνει ξανά στο προσκήνιο ιστορικά ζητήματα από την περίοδο αυτή, ανατρέποντάς τα πολλές φορές και παρουσιάζει νέες ιστορικές πηγές (απομνημονεύματα, ημερολόγια, χρονογραφήματα κλπ) και από τα δύο «στρατόπεδα».
«Η ιστορία δεν είναι μία και αληθινή», όπως σημείωσε σε μια ερώτηση που της τέθηκε από το κοινό, η κ. Λάϊου Σοφία και η παρακολούθηση τέτοιων ομιλιών που φέρουν επιστημονικό βάρος, κριτική σκοπιά και ανάλυση σε οικονομικό/κοινωνικό επίπεδο, κρίνονται αναγκαίες.
Ίσως την Ιστορία του ‘ 21 να μην την γνωρίζουμε καθόλου… Ίσως η Ιστορία του ‘21 που μάθαμε σαν μαθητές στα σχολικά έδρανα, να απέχει παρασάγγας από αυτό που εμείς θεωρούμε γνωστό (με την έννοια της γνώσης) και αληθινό.

Η κ. Σαζακλή Ράνια, μας καλωσόρισε στον χώρο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης και ακολούθησαν οι κυρίες Καραγεώργου Κουρτζή Όλγα καθώς και Θηβαίου Βάσια από το Κορινθιακό Εργαστήρι Ιστορίας, που προλόγισαν την ομιλήτρια της εκδήλωσης.
Η κ. Λάϊου Σοφία μέσα από έναν επιστημονικό, ακαδημαϊκό, αντικειμενικό και πυκνό λόγο, εξέτασε τις αιτίες που το οθωμανικό κράτος δεν μπόρεσε να
αντιμετωπίσει τον επαναστατημένο ελληνικό λαό, καθώς και την «πρόσληψη» της ελληνικής επανάστασης από τον μουσουλμανικό λαό και την Υψηλή Πύλη, μέσα από οθωμανικές πηγές και ενός χρονογραφήματος από Επτανήσιο ανώνυμο Χριστιανό, που παρουσίασε μέσα από την πένα του, την αντίδραση των Οθωμανών της Κωνσταντινούπολης.

Οι νέες κοινωνικές δυνάμεις που σχηματίστηκαν, η Γαλλική επανάσταση και η εξάπλωση του Ευρωπαϊκού διαφωτισμού, και αδιαμφισβήτητα η έντονη και ακατανίκητη επιθυμία για ελευθερία, ώθησαν τους «Γκιαούρηδες» σε μια επανάσταση, της οποίας την ορμή δεν μπόρεσε να κατευνάσει ο Μαχμούτ ο Β’.

Το «μιλέτι» επιθυμούσε να γίνει έθνος, κράτος και ο μουσουλμάνος αδυνατούσε να κατανοήσει αυτήν την προοδευτική οπτική της επανάστασης. Θεώρησε ότι είναι ένας πόλεμος μεταξύ Ελλήνων και Μουσουλμάνων. Ο θυμός του κατά των «αχάριστων Ρωμιών», μεταφράστηκε σε Ιερό Πόλεμο – Τζιχάντ κατά του « αφορεσμένου και καταραμένου» ελληνικού λαού.
Ειπώθηκαν πολλά από την κ. Λάϊου Σοφία, τα οποία γέννησαν προβληματισμούς και συζητήσεις από το κοινό και δεν μπορούσα παρά να παρακολουθώ με ενδιαφέρον, τα όσα κουβεντιάσαμε.
Και μένοντας πιστή στις φιλολογικές μου καταβολές και το αγαπημένο μου σχήμα λόγου, το κυκλικό σχήμα, θα επιστρέψω στην αρχική ερώτηση, έτσι όπως ξεκίνησα και θα μου επιτρέψετε να απαντήσω εγώ για εσάς : Ίσως να μην γνωρίζουμε πραγματικά και σε βάθος την ιστορία του ’21.

Καψάλη Δέσποινα
Φιλόλογος- Αρθρογράφος της RapMedia

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.