Μάνη: Τόπος παγκόσμιας ιδιαιτερότητας

713

 \r\n

\r\n

\r\n

\r\n

\r\n

Να τον φυλάξουμε ως κόρη οφθαλμού

\r\n

\r\n

Μάνη, τόπος  πετρώδης με γυμνά βουνά , που σβήνουν μέσα στην απέραντη  θάλασσα, άγονος ,άδενδρος, άνυδρος , αλίμενος, με τις πιο δυσμενείς φυσικές συνθήκες για να ζήσουν οι άνθρωποι .

\r\n

Ο τόπος αυτός δημιουργήθηκε μόνο από τους ανθρώπους της με αίμα, τα χέρια τους και τη ψυχή τους,και μπορεί να χαρακτηριστεί ως  μια ιστορική πολιτισμική ιδιαιτερότητα Ιστορικά, με βάση τα ανασκαφικά ευρήματα, κατοικείται διαρκώς από την εποχή του Νεατερντάλιου ανθρώπου 200000 π.χ. με την εύρεση των κρανίων του Ταινάριου ανθρώπου στο Απόδημα της Αρεόπολης, τον σκελετό του ανθρώπου του Γκονμανιόν  25000π.χ.καθώς επίσης η πολυπληθής ανθρώπινη κοινότητα της Αλεπότρυπας Διρού το 6000π.χ..

\r\n

Το γεωγραφικό ανάγλυφο οι ακραίοι δυσμενείς γεωφυσικοί όροι και το ετοιμοπόλεμο των κατοίκων, έγινε το καταφύγιο όλων των κατατρεγμένων Ελλήνων, από την αρχαιότητα έως την Εθνεγερσία. Ιστορικά φιλοξένησε τον Βασιλέα της Σπάρτης και νικητή των Πλαταιών Παυσανία που πήγε στο μαντείο του Ταινάρου. Ήρθαν οι αριστοκράτες Σπαρτιάτες που κυνηγήθηκαν από τον Ναβί . Στρατοπέδευσε ο ταμίας του Μεγάλου Αλεξάνδρου Άρπαλο. Στα στενά του Δίπορου και στα Μουντανίστικα το 468 μ.Χ. κατατρόπωσαν οι Μανιάτες τους Βανδάλους του Γιζέριχου. Επί Βυζαντίου φιλοξένησε, τους εκάστοτε κατατρεγμένους Βυζαντινούς, Φωκάδες, Κομνηνούς, Πατρίκιους, Κοντόσταβλους, Νίκανδρους κ.λ.π.  Τέλος ορίστηκε ως η έναρξη της Επανάστασης στην ελεύθερη Μάνη.

\r\n

Αυτοί  που έζησαν , παρήγαν  τα απαραίτητα βιοτικά μέσα  και δημιούργησαν την πολιτισμική τους ταυτότητα, στη βάση των ακραίων βιοτικών αναγκών ,που επηρέασε   τη διαμόρφωση  του άναρχου, ανυπόταχτου, ανεξάρτητου, χαρακτήρα τους. 

\r\n \r\n\r\n\r\n\r\nΗ Μάνη είναι το πιο ολοκληρωμένο ανθρωπογενές τεχνητό περιβάλλον που οι άνθρωποί της το δημιούργησαν με τα χέρια τους και τη ψυχή τους ,το οποίο παρομοιάζετε  με το Άγιο Όρος.\r\n

α. Το  πετρώδες ανάγλυφο με τα γυμνά βουνά, τις χαράδρες τις απόκρημνες ακτές τις σπηλιές και τα φαράγγια  ήταν αδύνατον να κατοικηθεί από την έλλειψη φυσικών πόρων. Τον Άνυνδρο, Άγονο, Άδενδρο, Αλίμενο αυτόν τόπο, τον ζωντάνεψαν οι άνθρωποί της, οι Μανιάτες..

\r\n

β. Η έλλειψη νερού με την άνυνδρη γη  που συγκέντρωναν το νερό της βροχής του χειμώνα μέσα σε πέτρινες στέρνες.

\r\n

γ. Το άγονο πετρώδες  επικλινές έδαφος το διαμόρφωσαν  τεχνικά σε βαθμίδες που κουβαλούσαν πολλές φορές το χώμα και το έφτιαχναν λούρες.

\r\n

δ. Το άδενδρο έδαφος καλύφτηκε με τη φύτευση από βελανιδιές, ελιές και παρήγαν το λάδι τους.

\r\n

ε. Οι δρόμοι επικοινωνίας μεταξύ των οικισμών πλακοστρώθηκαν με λιθόστρωτα (καλντερίμια)

\r\n

στ/ Οι κατοικίες και οι οικισμοί φρούρια κατασκευάστηκαν εν αρχή ως μεγαλιθικές κατοικίες (τα κολόσπιτα) ,με μεγάλες μισοκατεργασμένες πετρες ως κυκλώπια τειχη

\r\n

καθώς επίσης οι Πύργοι και τα πυργόσπιτα.

\r\n

ζ. Οι ιδιοκτησίες της γης χωρίστηκαν με τοιχεία από ξερολιθιές.

\r\n

\r\n

\r\n

\r\n

\r\n

\r\n

Η Μάνη ολόκληρη είναι ένα πέτρινο τοπίο με το διαυγή έναστρο ουρανό τη θάλασσα, τον ήλιο και το ιδιαίτερο αυξημένο ενεργειακό της πεδίο.

\r\n

Στο φυσικό αυτό περιβάλλον, των ακραίων δυσμενών φυσικών συνθηκών, έζησε ο Μανιάτικος Λαός και δημιούργησε τη δική του κλειστή κοινωνία με  τους αντίστοιχους θεσμούς και αξίες. Με ιδρώτα αίμα και ψυχή.

\r\n

-Διατήρησε τη Δωρική διαλεκτο.

\r\n

– Ποιητικά εκφράστηκε με το μοιρολόϊ ως συνέχεια της αρχαίας τραγωδίας

\r\n

-Το ιδιαίτερο έθιμο του Δικιωμού (γδικιωμός-δικαίωση)

\r\n

-Την οργανωμένη στρατιωτικά πατριαρχική οικογένια

\r\n

-Την αρχιτεκτονική των Πύργων και των φρουριακών οικισμών ως αμυντικων     πολεμικών εργαλείων.

\r\n

-Η θρησκευτική πίστη ως συνέχεια της αρχαίας Ελληνικής θρησκείας με  την ορθοδοξία.

\r\n

Τέλος η διαρκής διατήρηση της ελευθερίας των κατοίκων και η προσφυγή όλων των κατατρεγμένων ελλήνων οφείλεται στο αγριο τοπείο ,τα γυμνά βουνά και στο αξιόμαχο των κατοικων και θεωρείται η Μάνη ως ένα ΦΥΣΙΚΟ ΦΡΟΥΡΙΟ.

\r\n

Η Μάνη είναι το χαρακτηριστικό παράδειγμα της αδιάρηκτης σχέσης του Βραχώδους Άνυδρου, Άγονου, Άδενρου Αλίμενου μοναδικού  φυσικού τοπίου με το Ανθρωπογενές στοιχείο

\r\n

Τέλος το τοπίο ως παράγοντας ανάπτυξης μέσα στην έννοια του συμβατού είναι η ενιαία διάσταση πολιτισμού και του τοπίου που χαρακτηρίζει τη Μάνη ως ιδιαιτερότητα στον Ελλαδικό χώρο και αναγνωρίστηκε ως πολιτιστική κληρονομιά της Ευρώπης. Πρέπει να προταθεί για να χαρακτηριστεί από την UNESKO  ως παγκόσμιο διατηρητέο μνημείο.

\r\n

\r\n

\r\n

Ν. Καλαποθαράκος

\r\n

Απο το: manivoice.gr

\r\n

\r\n

\r\n

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.